Zoekt u uitgebreide uitleg over bijvoorbeeld lenzen, studio belichting en diverse fotografische vaardigheden, dan wijs ik je graag op onze pagina’s met artiekelen met fotografie tips tests en tutorials.

Test Nederlandse As ARRI Fresnel studio lamp

Voor klassiek belichte portretten gebruik ik altijd halogeen Fresnel spot lampen, om een clair-obscur / chiaroscuro of klassieke filmset stijl te creeren. Fluorescerende lampen kunnen te moeilijk spot gericht worden en LED versies zijn een stuk duurder dan halogeen. Omdat halogeen Fresnel lampen ook prijzig zijn, en ik er 4 tot 7 nodig heb voor een shoot, hou ik de tweedehands markt in de gaten. Ik zie daardoor ook vaak chinese merken voorbij komen, meestal in ARRI metaal met blauw kleuren. Ik lees en hoor daarover wisselende meningen en ervaringen. Het enige merk dat via een NL importeur te koop is (Benel) is Studioking, dus daarvan heb ik de 1000w (ML1000) getest, die ongeveer een derde kost van de prijs van een ARRI Fresnel van 1000w.

Gericht op serieuze inzet, noem ik de belangrijkste uitkomsten van de test:

  • De losse onderdelen, kabel, stekker, schakelaar, bouten, moeren en kleppen zijn minder robuust en zitten deels losser. Bij kantelen en vervoeren beweegt het meer. Niet erg belangrijk en van een derde van de prijs verwacht ik niet dezelfde kwaliteit.
  • Het licht en de gradient rond de spot is mooi, zoals je van een Fresnel glas mag verwachten. Echter de lamp met reflector is met de focussing knop niet genoeg naar achteren te verschuiven om een voldoende kleine spot te maken. Van een 1000w Fresnel verwacht je een kleinere spot voor portretfotografie.
  • Een studio Fresnel heeft kleppen (barndoors) als ‘light modifier’, zodat je strooilicht kunt verkleinen, maar ook vormen kunt maken op het onderwerp of de achtergrond. Vaak wordt er een streep gemaakt om ogen extra te belichten of een streep te maken op de achtergrond. Met de Studioking kun je geen streep maken, omdat de slijping van het Fresnel glas van de Studioking zorgt voor een patroon van extra strepen naast de dikke middenbalk (zie het vorige punt over te grote spot).
  • Het meest opvallende nadeel: De verf op de kleppen gaat roken. Ook na meermalen gebruik. Dit zorgt voor een vervelende geur. Het kan zijn dat na nog meer gebruik deze geur weggaat. Maar zolang deze geur ontstaat is de lamp niet te gebruiken voor portretten in een studio. Een optie is een ander merk kleppen kopen van dezelfde maat.

De Studioking Fresnel lens zorgt bij een ‘streep’ stand van de barndoors voor een gradient golfpatroon. De ML1000 is daardoor beperkt in te zetten voor klassieke portret belichting van bijvoorbeeld ogen en achtergronden:

Test van kleppen Studioking Fresnel light modifier studio portretfotografie door OOGST fotograaf Zeist

Test samenvatting: De Studioking ML1000 is een goede poging om een vrij eenvoudig opgebouwde lamp goedkoper en realistischer qua prijs aan te bieden dan de onevenredig geprijsde A merken. De lamp is voor de prijs stevig genoeg en doet wat hij moet doen. Op 3 belangrijke nadelen na: Rokende kleppen (zou je kunnen vervangen door een ander merk), een te grote spot voor portretten, en geen mogelijkheid tot het maken van een streep op gezicht/ogen, of op een achtergrond.

Olympus OM-D E-M1 niet voor professionele fotografen

Olympus OM-1 E-M1 niet voor professionele fotografen door OOGST Maarn

Ik heb de Olympus OM-D E-M1 een paar weken in gebruik als reserve camera voor portretfotografie en reportages en ben erg positief verrast over zijn mogelijkheden. Maar ik was ook verrast dat er te veel redenen bleken waarom dit geen professionele camera is. Omdat dit blog bedoeld is voor kernachtige berichten, zal ik de voordelen van de camera noemen en de redenen waarom het geen professionele camera is.

Belangrijkste voordelen:

  • Klein en licht. De camera plus een goede 90mm lens en 24mm equivalent lens wegen bij elkaar minder dan 600 gram
  • Een sterk aanbod aan MFT lenzen
  • Sinds de laatste firmware de mogelijkheid om volledig geluidloos te fotograferen met de elektronische sluiter, ook met 10 fps
  • De EVF biedt de mogelijkheid direct de lichtgevolgen van je instellingen te zien. Als je de helderheid van je EVF handmatig een stuk naar beneden stelt, krijg je bijna te zien hoe de foto er na de opname uit zal zien.
  • Goede kwaliteit foto’s, vooral vanwege mooie lenzen.

Bovenstaande plus een aantal andere eigenschappen, maken deze camera erg goed voor straatfotografie.

Tekortkomingen vanuit beroepsmatig gebruik:

  • Er is geen focus lock knop (te kiezen) die in alle gevallen je focus vasthoudt. Er zijn wel een paar MFT lenzen met een focus lock knop te koop
  • Er is geen tweede kaartslot. Vroeger had je ook geen 2 filmrolletjes, maar geheugenkaarten gaan vaker zomaar kapot dan een filmrol. Je neemt met deze camera dus geen groot, maar wel een risico met grote gevolgen voor je klant
  • Het kleinst mogelijke focus punt is te groot. Zelfs bij portretten fotograferen op 70-150mm equivaltent is het onnodig lastig om het focus punt op alleen de oogbol te plaatsen. Je hebt dan al snel ook oogleden en wenkbrauwen te pakken. Bij bepaalde shoots kun je dan live inzoomen met een functieknop om je focus te controleren, maar bij mensen die het moeilijk vinden leuk of goed te kijken op een portret ben je dan te lang bezig.
  • Het kiezen van de grootte van je focuspunt kan alleen via touchfuncties op je LCD en een slider. Dit is priegelen en duurt te lang.
  • Wisselen tussen je LCD view (zoals bekijken en  inzoomen op de scherpte van een bestand) en je EVF duurt onacceptabel lang
  • Je kunt niet met je rechterhand de camera vasthouden en tegelijk met die hand je camera aanzetten. Je hebt uberhaupt 2 handen nodig om de camera aan te zetten
  • Als je door je EVF wil zien hoe je foto eruit zal zien (live boost uit), dan compenseert de EVF toch naar eigen inzicht voor hele donkere stukken en hele felle stukken. Dus in het donker of bij grote contrasten biedt de EVF dus geen preview van je foto. Erg onhandig, misleidend en moeilijk je herssenen te trainen op wat de EVF eigenlijk laat zien als je de EVF dus nu juist instelt op deze preview mogelijkheid.
  • Randen van objecten waar relatief veel licht op valt zijn in de EVF veel feller dan ze op de foto worden. Je hebt dus de neiging iets te compenseren voor de felle randen, maar het is lastig aan te leren hoe dit op de foto zal uitpakken
  • Sommige ‘digital’ lenzen ‘slippen’ als je handmatig snel aan de focus ring draait. Na dit slippen is er ook een pauze voor je door kunt focussen. Dit is desastreus als je veel handmatig focust. Dit nadeel staat niet bovenaan, omdat het gaat om een paar lenzen. Helaas geldt het wel voor de optisch mooie 45mm (90mm) f/1.8.
  • De cursor knoppen zijn blind moeilijk te vinden. De info en play knop moet je goed indrukken voor ze werken.
  • Overall duren veel functies en wisselingen net te lang. En zijn sommige knoppen niet makkelijk genoeg in te drukken. Omdat als de camera bezig is met het vorige hij niet reageert op het indrukken van een knop, moet je een knop vaak 2 keer indrukken. Bij normaal gebruik helemaal niet erg, maar wel als je snel moet zijn. Of als je professionele camera’s gewend bent.

In totaal lijkt dit een heel negatief verhaal. Maar deze Olympus OM-D E-M1 is een handige camera die mooie fotos maakt. Ik zie het als mijn beste straatfotografie camera. De camera vervalt echter als reserve camera, omdat die in alle situaties mijn Nikon dslr moet kunnen vervangen.

Tip: Verscherp je leercurve in straatfotografie

straatfotografie tip www.oogstfotografie.nl workshop

Er zijn veel manieren om meer te leren tijdens je straaturen. Maar zelf heb ik het meeste effect gemerkt toen ik mijzelf iedere keer dat ik de straat opging dwong om me te houden aan minstens 1 regel/verplichting voor die dag. Je gaat daardoor heel anders kijken naar de straat. Ook momenten die normaal vastgelegd al bijzonder zijn, kun je door toepassing van de regel extra interessant een extra lading of visuele verbetering geven. Je traint er nieuwe vaardigheden mee, je ontdekt waar je precies moeite mee hebt en vast ook verborgen talenten. Voorbeelden van leerzame regels voor een dag:

  • Zorg dat er altijd iets op de voorgrond onscherp is in je compositie (een detail element, of een compositie en vorm bepalend element). De ene dag stel je dat er een betekenisrelatie tussen voor en achtergrond moet zijn. De andere dag zorg je dat het alleen beeldend passend is.
  • Neem alleen een foto als er minstens 1 persoon tussen de 30 en 100cm van je lens af is.
  • Maak alleen een foto nadat je iemand vroeg of je een foto van diegene mag maken. Uiteraard maak je dan niet alleen krappe straatportret composities.
  • Maak fotos buiten de looprichting van de straat
  • Maak foto’s vanaf grondhoogte
  • Gebruik een schaduw als onders
  • Fotografeer alleen tegen rustige achtergronden met veel licht.
  • Ga op 1 plek staan en fotografeer alleen vanaf daar, je mag een paar stappen zetten om de juiste hoek en compositie te krijgen.
  • Fotografeer alleen als iemand een gebaar maakt.

Buiten deze regels pas je natuurlijk al je creativiteit en inzicht toe. En daarnaast raad ik aan altijd hyperfocaal een focusafstand te kiezen, of manueel scherp te stellen. In het begin is het ontzettend moeilijk, maar daarna wordt door deze training het steeds makkelijker om je puur op je omgeving en het onderwerp te richten. Veel plezier.

Belangrijkste 3 eigenschappen van een straatfotografie camera

de belangrijkste eigenschappen van een straatfotografie camera door OOGST Maarn Maarsbergen

De beste straatfotografie camera bestaat niet, maar serieuze straatfotografie maakt wel 3 eigenschappen het belangrijkst:
1: Snel instelbare vaste focus afstand, zodat je hyperfocaal kunt fotograferen met een snel in te stellen focus afstand. Liefst heb je een lens met afleesbare afstanden op de lens. Manuele lenzen hebben daarbij voldoende weerstand, waardoor je afstand bij aanraking niet per ongeluk verandert. Ikzelf gebruik bij AF lenzen een elastiekje om de weerstand van de focusring te vergroten.
2: Zo snel mogelijk instelbare driehoek: sluitertijd, diafragma, ISO, liefst zonder dat je naar je camera hoeft te kijken.
3: Geruisloze sluiter/spiegel. Veel van de mooiste straatfotos in de geschiedenis zijn gemaakt met een rangefinder camera, die allemaal zo goed als geruisloos zijn, zodat je de situatie waar je bent minder beinvloedt met klikgeluid.
Een goede set van 3 tips is niet compleet met een paar extra technische slimheden: Een supersnelle afdruktijd, en liefst hele snelle opstarttijd en ‘shot to shot’ recycle tijd. Bij reflex camera’s hoef je hier niet bij stil te staan, maar wel bij de spiegelloze en compactcamera’s. En, zeker als je veel wil leren vermijd je meer dan 50mm lenzen, maar kies liefst 24 tm 35mm. 24mm kan zelfs extra leerzaam zijn omdat deze je verplichten heel dichtbij je onderwerpen te komen. Wijder dan 24mm levert meestal te veel vervorming op. Maar smaken verschillen.

Nieuwe Elinchrom HS synchronisatie beter dan HSS?

Skyport HS Hi-Sync beter dan HSS van Pocketwizard en Yongnuo 622 in ieder geval goedkoop

Zoals eerder beschreven in dit blog heb je hulpmiddelen nodig om met studio flitsers boven de X-sync van je camera te kunnen werken. Bijvoorbeeld om in de zon met F/2.8 alsnog te kunnen inflitsen. Elinchrom heeft nu een Skyport uitgebracht inclusief HS/Hi-Sync synchronisatie tussen de sluiterbeweging (sluitergordijn band) bij hoge sluitertijden. Je kunt de timing naar gebruik van het optimale deel van je flits kracht curve bijstellen. Echter, dat kan ook met Pocketwizard en de Yongnuo 622 triggers. Ik moet er nog achter komen of en waarom de Elinchrom trigger dat beter zou kunnen. Belangrijke voordelen zijn in ieder geval: Als het niet goed werkt, kun je bij Elinchrom zelf terecht, ipv 3 merken die elkaar de bal toespelen. Ook heb je bij de meeste flitskoppen van Elinchrom geen extra ontvanger meer nodig. Dat scheelt gedoe met aansluiten, kabeltjes en opladen van batterijen voor de receivers, etc. Na ervaring met de nieuwe Skyport zal ik een update geven.

Luchtfoto serie featured op Exposure + Tips

Luchtfotografie door fotograaf uit Maarn featured op www.Exposure.co

Het schilderachtige landschap van Colorado bracht ons op het idee een vliegtuig in te zetten om het oppervlak licht abstract in beeld te brengen. Een serie hiervan is featured op Exposure. Tips bij luchtfotografie. Gebruik een goede (Hoya) polarizer filter en train jezelf deze regelmatig te draaien tijdens de vlucht, gezien de veranderende lichtomstandigheden en reflecties. De scherpte van het objectief is veel belangrijker dan het tele bereik. Ik gebruik de superscherpe Nikon 80-200mm f2.8D ED. Optimale scherpte wordt ongeveer bereikt bij f/5.6, dus dat kies ik in combinatie met de laagst mogelijke ISO en snelste sluitertijd. Een 2000 ste seconde is het minimum voor hele scherpe details als je laag vliegt (klein vliegtuig, helicopter). Voor landschappen kun je goede reflexcamera’s zonder zichtbare ruis of verlies aan ‘helderheid’ op ISO 250 of bij volledig bewolkt weer op 400 zetten. ISO 100 is in geen geval nodig. Een snellere sluitertijd kunnen kiezen en een iets kleiner diafragma is veel belangrijker. Voor extra trillingsreductie duw ik mijn camera strak van mij af met een BlackRapid camerastrap, wat trouwens naar mijn mening de beste strap is voor alle situaties. En vergeet natuurlijk niet dat heel goed kijken met zoveel mogelijk rust in het hoofd het belangrijkst is.

 

Test: Eneloop veruit de beste oplaadbare batterijen

Sterkste flitser Nissin mg8000 oplaadbare batterijen test tip oogstfotografie fotograaf uit maarn blog

Kijkend naar de reclames van Duracell weet je dat hun batterijen zeker niet het langste meegaan en een stuk duurder zijn dan batterijen die een stuk langer meegaan. Over Eneloop hoor je wel vaker iets, maar je verwacht dat de verschillen niet zo groot kunnen zijn. Uit een lange test blijkt van wel. Eneloop Pro batterijen hebben een langere levensduur, gaan per vulling langer mee, leveren langer de benodigde amperes en laden sneller op. De 2800/2400mah batterijen van Ansmann, GP en Sanyo, redden het op al deze onderdelen niet tegen de Eneloop Pro batterijen gemaakt door Panasonic. Ik heb dus niet alle merken getest, maar genoemde merken wel uitvoerig. Sanyo komt op de tweede plaats. De Ansmann en GP gaan heel snel achteruit. Mocht je de sterkste reportage flitser, de Nissin MG8000 hebben, dan zou ik zeker kiezen voor Eneloop voeding.

Productfotografie: Klein diafragma of focus stacking?

productfotografie beter met focus stacking dan klein diafragma diffractie

Macro lenzen bieden meestal een diafragma van f/64 om genoeg scherptediepte te hebben op macro afstanden. Echter, merk ik dat veel fotografen weinig rekening houden met de vrij sterke diffractie die hele kleine diafragma’s veroorzaken, waardoor macro fotos alsnog waziger worden. De meeste lenzen laten al vanaf f/16 duidelijk toenemende diffractie zien. Bij fotograferen voor diverse vormen van productfotografie gebruik ik altijd f/5.6 en stapel ik vanaf 10 foto’s op elkaar met focus stacking software (Helicon Focus) om een product van voor tot achter scherp te maken. Ook zonder diffractie zou dat met f/64 niet lukken en zou je meer afstand van het onderwerp moeten nemen.

Tip: De goedkoopste beste straatfotografie camera

pre focus afstand Ricoh GR

Voor serieuze straatfotografie is er naar mijn mening niet zo heel veel keus in camera’s, maar de prijzen ervan lopen wel sterk uiteen.  In oplopende prijs zijn mijn favorieten: Ricoh GR met Sony optische zoeker, Sony A6000 met 16mm, Fuji X100T, Olympus OM-D E-M5 met Olympus Zuiko 12mm(24mm). Dan heb je nog de Leica M camera’s. Heel goed, niet optimaal, maar vooral ontzettend duur. Zelf ga ik ook vaak de straat op met een reflex camera, maar ik merk steeds meer dat je dan onnodig duidelijk aanwezig bent en de situatie beinvloedt.

De Ricoh GR met optische zoeker biedt de meeste streetpower voor het minste geld. Hij heeft een zeer comfortabele afmeting, grip en gewicht. De AF is supersnel, de ISO prestaties zijn goed, en deze APS-C sensor icm met de goede 28mm equivalent lens maakt gewoon mooie foto’s voor een compact camera. De camera is snel in te stellen op diverse vaste focus afstanden voor hyperfocale straatfotografie en bijna alle knoppen zijn volledig instelbaar.

 

Tip High Speed flits sync problemen goedkoop op te lossen

Sluitersynchronisatie probleem goedkoop op te lossen

Tip High Speed flits Sync gebruikers: Flitsen met vrijwel alle studio flitsers gaat alleen goed totaan de synchronisatie snelheid van de reflexcamera -meestal een 160ste tm een 320ste- omdat daarboven de twee sluitergordijnen van reflexcamera’s achter elkaar aan bewegen en slechts een dunne band openlaten. Wat zorgt voor schaduwen op de sensor. Echter, wil je als fotograaf ook buiten in de zon een groot diafragma kunnen gebruiken icm met flitslicht, dan heb je al snel een 3000ste of 4000ste sluitertijd nodig. Maar ook in de studio wil je hoger kunnen gaan dan een 200ste. Soms werkt een ND filter bij dit probleem, maar het beperkt je zicht en vertraagt je autofocus. Een oplossing is gebruikmaken van een flitskop met een lange flitsduratie en deze zo precies mogelijk timen tijdens de gehele beweging van de sluitergordijnen. Pocketwizard maakt al een tijd oplosingen hiervoor, maar deze zijn behoorlijk prijzig. Tip: Het blijkt dat de Yongnuo 622 triggers dit probleem voor 50 euro per stuk oplossen. tip High Speed flits Sync

Foto reis tip

Good Old Cuba OOGSTFOTOGRAFIE

Nu Amerikanen mogen reizen naar Cuba, zal dit land er heel anders uit gaan zien. Als je de huidige magie, leefstijlen, kleuren en zelfs de unieke communistische geest van de hotels en resorts nog wil vastleggen op de gevoelige sensor, is mn tip aan enthousiaste fotografen snel naar Havana te reizen. Fotoserie Cuba: Klassiek Cuba

Leer veel van contact sheets

290039_409269655783015_388561536_o

Voor inspiratie en inzicht in hoe de grote fotografen te werk gaan, bestudeer ik vaak de contact prints ofwel contact sheets die zij maakten. Dit zijn negatief strips liggend op fotopapier belicht, zodat je klein kunt zien wat de moeite waard is om te gaan vergroten. Het leerzame is dat je ziet wat de fotograaf zag en wat hij/zij koos te fotograferen, en welke daarvan hij/zij uiteindelijk koos om te vergroten. Het helpt ook je zelfvertrouwen om te zien dat de meeste fotos op een rolletje van een beroemde fotograaf vaak lang niet zo goed zijn als de gekozen fotos :). Je vindt er veel op Google Images. Let wel op de digitale camera versies: daar zijn de minder goede fotos vaak al van te voren verwijderd, dus dat is minder interessant.

 

Goedkope super F/1.2 portretlens

Mitakon 85mm

Ik zag een filmpje over de vergelijking van prestaties van de Canon 85mm F’/1.2 met een relatief nieuwe Mitakon 85mm F/1.2, waarbij de prestaties van deze Mitakon behoorlijk goed bleken. En dat voor ongeveer 40% van de prijs van de Canon. Maar zover ik zag is deze lens nog niet in Nederland te koop. Een buitenlandse collega had er een mee die ik heb getest. Ik kan er een review over schrijven, maar de belangrijkste conclusies zijn dat de lens scherp is, ongeveer even zachte achtergrondonscherpte maakt als de Canon en dat hij zeer solide gebouwd is. Ik durf het de beste portretlens voor die prijs te noemen (ongeveer 800 dollar), mits je bereid bent af te zien van autofocus en het niet erg vindt dat de focusslag van de focusring vrij lang is. Ikzelf vind dat laatste storend als je hele dagen portretten schiet, maar als je professionele optische resultaten wil voor zo min mogelijk budget, dan is deze Mitakon de juiste keus.

Gezichtsherkenning in Lightroom 6!

Dit is niet echt een tip om beter te fotograferen, maar door deze nieuwe feature van lightroom hou ik wel meer tijd over voor fotografie in plaats van administratief werk. Tot nu had alleen Picasa serieuze facial recognition, maar werken met 2 libraries van 2 programmas alleen voor de gezichtsherkenning is niet handig. En belangrijk: Het verhuizen of het activeren van een backup van gezichten in Picasa is niet erg makkelijk en betrouwbaar. In lightroom is het werk aan je gezicht database veel veiliger. Een tweede belangrijke aanpassing is een erase brush voor the graduating filter tool en de radial filter tool. Je kunt daarmee dus onderdelen van de foto vrij maken van je gekozen gradient en radial gradient. LR 6 heeft nog andere verbeteringen aangebracht, zoals HDR merge (al hou ik zelf niet van HDR look fotografie:) ), Panorama merge, meer slideshow opties en interactie naar mobiele hardware. Maar ik vind alleen de facial recognition een directe upgrade waard.

Video tutorial over licht in fotografie en film

Let there be light - Mark Vargo

Gebruik van aanwezig of natuurlijk licht en inzet van kunstmatig licht, zijn de belangrijkste middelen van een fotograaf om tot sterke foto’s te komen. Je camera of lensen of schoonheid van je onderwerp zijn totaal irrelevant als het licht niet goed is of niet goed wordt gebruikt. Mark Vargo heeft vanuit 20 jaar ervaring in de filmwereld een korte tutorial gemaakt over hoe je licht kunt inzetten als de ‘fundering’ van je foto om jouw verhaal te vertellen met je fotografie. Leerzame tutorial van 11 minuten over inzet van licht: Let there be light

Verzameling documentaires over de beste fotografen

martin-parr-4

Goede documentaires over de beste fotografen zijn altijd een belangrijke inspiratiebron voor me geweest. Ga er maar voor zitten, want je hoeft niet te zoeken. Hier vind je een verzameling documentaires van onder anderen mijn idolen Joel Meyerowitz, Martin Parr, William Klein en William Eggleston. Als je bestudeert waar de beste fotografen zich meestal het sterkst in onderscheiden, valt dat onder: ~Bijzonder gebruik van licht, ~inzet van sociale en emotionele betekenissen, ~compositie en timing. Dit geldt sterk voor straatfotografie, maar ik probeer in al mijn fotografie de nadruk te leggen op die onderdelen.

Inspiratie: Het beste fotografie tijdschrift

Classic push and pull

Veel tijdschriften bespreken hoe goed fotografen wel niet zijn, en dat fotografen bijna niets vertellen over hoe ze de fotos tot stand brengen, lijkt de redactie van die bladen weinig uit te maken. Als je sterke fotografie wil zien, maar vooral inspiratie en tips wil om jou als fotograaf steeds beter te maken, dan is Inspired Eye het beste tijdschrift. Het is een pdf uitgave, dus je kunt het digitaal overal meenemen. (Nee, ik ontvang geen vergoeding voor deze blogpost :))

www.theinspiredeye.net