Productfotografie Tips voor doe het zelf product fotografie

Ik ga hier niet zeggen dat productfotografie makkelijk is, maar voor bepaalde typen productfotografie kun je met deze handleiding je producten op een aantrekkelijke manier fotograferen voor je site of catalogus/brochure.

Techniek
Vooraf is het belangrijk een aantal basis elementen te kennen over fotografie en macro fotografie. Macro fotografie betekent officieel dat je ervoor zorgt dat 1 cm van je onderwerp ook 1 cm van je camerasensor in beslag neemt. Echter, bij productfotografie is dat meestal te dichtbij/te veel uitvergroot. Wel moet je voor productfotografie meestal heel dichtbij scherpstellen en dit zorgt voor uitdagingen.

Uitdaging 1: Hoe korter je focus afstand, hoe kleiner je scherptediepte wordt.
Scherptediepte betekent hoeveel er van je onderwerp in de dieptelengte scherp wordt gefotografeerd.
De scherpte diepte die je hebt wordt bepaald door je diafragma waarde en je focus afstand. Een klein diafragma van bijvoorbeeld f/16 geeft een stuk meer scherptediepte als het onderwerp op 1 meter afstand staat (en gefocust is) dan als het op een halve meter afstand staat. Bij korte focusafstanden is het al heel snel zo dat er maar 1 cm van je onderwerp in de diepte scherp is. Dat kan mooi zijn als je een roos soft wil fotograferen, maar past zeer waarschijnlijk niet bij je product.
Productfotografie tips voor scherptediepte: Stel alleen handmatig je camera in en kies een diafragma van minstens f/16. Als je lens een kleiner diafragma kan kiezen, is dat niet altijd het beste, omdat je dan eerder last kunt krijgen van van diffractie, dus helaas weer toenemende onscherpte. Het voert te ver om daar in deze praktische tutorial verder op in te gaan. Ik adviseer om op de focus afstand die je gaat kiezen meerdere diafragma waardes uit te proberen.

Uitdaging 2: Als je dichtbij focust blokkeert je camera en statief (en vaak jijzelf) licht op het onderwerp
Dit probleem hangt mede af van je estethische licht keuzes.
Productofotografie tips tegen schaduw: Gebruik een eenvoudige ringflitser (kan een opzetstuk op een reportageflitser zijn) die je esthetisch inzet, of net genoeg laat inflitsen om vanaf de camera te zorgen voor egaal licht.

Uitdaging 3: Een klein diafragma betekent lange sluitertijden
Oplossing kortweg: Een zeer stevig statief en vibratie reductie van je camera of lens uitzetten
Een minimale trilling, zoals door het indrukken van je sluiter, van je camera wegstappen, het bewegen van je spiegel in je reflexcamera, kan de foto wazig maken.
Productfotografie tips tegen bewogen foto’s: Gebruik een afstandsbediening, zet je camera op ‘mirror up’ zodat je spiegel alvast omhoog staat (je ziet dan niets door je zoeker of live view) en bezuinig niet op een zeer stevig statief, en zorg dat niemand loopt tijdens de sluitertijd.

Uitdaging 4: Vervorming van je onderwerp
Twee factoren zorgen voor vervorming van je onderwerp door je lens: Het aantal mm’s brandpuntafstand en de focus afstand tot he onderwerp. Je ziet dat vooral gebeuren als je van kijkhoek verandert met je camera. Hoe dichter je bij het onderwerp komt, hoe meer het uitmaakt welke hoek je kiest tot het onderwerp. En dat maakt weer meer uit naarmate de brandpuntafstand korter is. Bijvoorbeeld schuin van boven gefotografeerd zie je bij een korte afstand veel duidelijker dat wat dichtbij de lens is veel groter wordt, dan wanneer je diezelfde hoek kiest van een grotere afstand gezien. En dat verschil wordt weer minder bij een lens met een langer brandpunt. Daarmee worden verhoudingen natuurlijker. Lenzen met een lange brandpuntafstand kunnen echter meestal niet op korte afstand scherpstellen. Kies daar dus je lens op uit. Of koop een macro lens. De meeste goede macro lenzen hebben een brandpunt afstand tussen 60 en 105mm. De beste macro lens die er is, is 200mm (De Nikon 200mm F/4 Micro), maar als je esthetisch wat meer mogelijkheden wil hebben met 1 lens, is 90 of 105mm handiger.
Productfotografie tips tegen (ongewenste) vervorming: Kies een (macro) lens met een zo lang mogelijke brandpuntafstand en let goed op hoe je onderwerp verandert als je de hoek van je camera iets verandert, zodat het onderwerp ‘vervormt’ zoals jij dat wil.

Hiermee kun je al stevig experimenteren met het maken van product fotos. Dit artikel zal binnenkort aangevuld zijn. Het eerstvolgende onderwerp is lichtgebruik.

[wordt vervolgd]

Hier ziet u voorbeelden van productfotografie die wij hebben uitgevoerd voor onze opdrachtgevers. Als u uw producten naar uw specifieke communicatie doelen gefotografeerd wil zien, sturen wij u op basis van een telefoongesprek een aantal voorbeelden die potentieel bij uw productfoto vraag en bedrijf passen. Als wij daarna voor u aan de slag gaan, doen we dat op basis van een persoonlijk gesprek en een korte huisstijl en marketing analyse.